19th Ave New York, NY 95822, USA

5 x Pilates voor jou

Een mat!

Natuurlijk lig je liever niet op de grond. Een goede yoga- of fitnessmat is het halve werk. Een goede mat is dun genoeg om balans oefeningen op te doen en dik genoeg om je te beschermen tegen een te harde of koude ondergrond tijdens je oefeningen, poses en bewegingen.  Een mat die alles kan?

De les Mills MBX mat (hier te koop) heeft een harde, stroeve kant en een zachte soepele kant. Sterk genoeg voor schoenen en heel goed schoon te maken dankzij de speciale materialen. Liever wat zachter? Dan vouw je de mat eenvoudig (en zonder) schade dubbel met een van de vouwlijnen die tevens werken als plattegrond voor je voeten zodat je precies en gecontroleerd je favoriete oefeningen uit kunt voeren.

Pilates op Popmuziek!

De klassieke Pilates werd zonder muziek gedoceerd zodat er optimale focus is op het lichaam en de bewegingen. Tegenwoordig hoor je vaak new age of klassiek als je een les bezoekt maar voor een explosieve versie van Pilates met een hogere hartslag is popmuziek heel geschikt. Muziek uit alle tijden, als het maar lekker klinkt. Op ikdoepilates.nl kun je kennismaken met deze bewegingsvorm als je er niet al lang fan van bent. Vloeiende bewegingen en een leuke workout met voldoende uitdaging. Welke Pilates past bij jou?  Zelfs binnen de klassieke Pilates bestaan verschillende stijlen zoals Winsor Pilates en Romana’s Pilates. Op deze site  van een prachtige Pilates studio in Den Haag zie je hoe divers en professioneel Pilates kan zijn.  

“The magic Circle” ofwel Pilatesring.

Een hulpmiddel en manier om jezelf extra uit te dagen dat bijna in elke stad (of online) wel ergens te koop is: de ring. Tegenwoordig gemaakt van ecologische en zachte materialen, vroeger robuust en soms niet zo prettig om vast te houden. Joseph Pilates maakte zijn eerste ring van een vat of een ton. Gelukkig voor ons was dit geen regenton! De ring zorgt voor extra weerstand bij oefeningen voor armen, benen en rug waarbij je naar binnen duwt of naar buiten trekt. Meer spanning op je core en feedback of je “recht” beweegt? Ook daar kan de ring je bij helpen. 

Pilates Digest maakte een handing overzicht van de beste ringen van 2021 – klik hier

Liever zittend trainen?

Pilates zou geen Pilates zijn als het zich met de tijd had aangepast aan allerlei lichamen, voorkeuren en mogelijkheden. Zo zijn er veel mogelijkheden om vanuit een stoel Pilates te doen om sterker en soepeler te worden. Of gewoon omdat het je leuk vindt natuurlijk!

Strong Body deed het ook!

Ademen

Borstademhaling, flankademhaling, buikademhaling, vuurademhaling, kopademhaling.. Soms weet je het niet meer en natuurlijk wil je het goed doen! Goed nieuws: 1 ding is echt belangrijk, blijf ademen! Zolang je je adem niet inhoudt zal je lichaam zijn weg vinden zodat jij je kunt toeleggen op het goed uitvoeren van de oefeningen en het effect dat ze op jouw lichaam hebben. Alles onder controle? Dan kun je gaan kijken naar diverse ademstijlen waarbij een flankademhaling vaak een goede keuze is bij Pilates. Wist je dat er zelfs een oceaan ademhaling bestaat? Lees er over op yoga online .